גודל טקסט:
שינוי צבעי האתר:
מקשי קיצור
S - עבור לתוכן העמוד
1 - עמוד הבית
4 - חיפוש
הצהרת נגישות
חיפוש צימר
עגלת קניות
שם
עלות
כמות
מחק
לתשלום

פה ינחילו מורשת הגוש

מאת דנה אליאב

"עלינו לפרוע חוב לאומי לנופלים במערכות הגוש, למשפחותיהם ולרעיהם בקרב. לחנך נוער על ברכי המעש החלוצי- התישבותי ופרשיות הגבורה בגוש עציון."
דברים אלה לא נאמרו על ידי איש חינוך של "הקיבוץ הדתי" – כפי שאתם משערים אולי – אלא דווקא על ידי חבר משק... שדה-בוקר.מורשת_20190117124002.284.jpg
חבר שדה בוקר שלא הכיר אף אחד מאנשי גוש עציון, ואף על פי כן החליט להנציח את זכרם. חוב לאומי הוא ראה בכך, וחוב זה התחיל לבעור בקרבו...

זהו יהושע כהן. בדיוק כזה- בוער וסוער. ובחומו הגדול "שרף" חברים משלנו, ויחד עם יוחנן, שיף וחנן מכפר עציון, אקל'ה מחברון, עפרה משדה-אליהו וגדעון מטירת צבי, הוא מקים בית-ספר-שדה בכפר-עציון.

בית-ספר-שדה שיקנה ידיעות בתחומים של היסטוריה, ארכיאולוגיה, קורות גוש עציון ותקומתו המתחדשת, גיאוגרפיה, גיאולוגיה, עולם החי, הצומח, והנושא הערבי.

העבודה הנעשית בתחומים אלה- יסודית ביותר. בית הספר הוציא כבר, למשל, סקר על אמות-המים, שנערך על ידי המדריכים לפי הנחיותיו של הארכיאולוג עמי מזר. אך על אף החשיבות הרבה שמייחסים לנושאים אלה, נשאר מרכז הכובד של בית הספר בתחום החינוכי של המסורת.

לא נצא בשבת

ויהושע מסביר לנו: "עלינו להכיר את מקורות האמונה וערכי הרוח מהם ינקו אנשי כפר-עציון. לכן במסגרת העבודה, נטלנו על עצמנו גם את הכרת היסודות של האמונה, הרוח והמסורת היהודית.".

"ומוסד כזה, דוקא עקב היותו בכפר-עציון, יכול לשמש נקודת מפגש בין המחנה הדתי המגשים לבין המחנה החילוני. אפשר להבחין היום בצורה ברורה בקרב חוגים מכל השכבות, נטיה להכיר ולדעת את הנושא, ואין זה חשוב אם המניע הוא סקרנות אינטלקטואלית, או חיפוש דרך כתוצאה מאובדן עולמות רוחניים קיימים."

לדוגמא, הוא מספר: "באו הנה חברים מהחטיבה הצעירה של "הקיבוץ המאוחד" ורצו לארגן טיול עם חילול שבת בסביבת הגוש. אך קודם - בימי ההכנה – נכנסו לשיחה עם בני המקום. מהשיחה יצאו ברוח אחרת, מלאים התפעלות והערכה ועם רצון ללכת לקראת המתיישבים הצעירים. "לא נצא בשבת" – אמרו, ושינו את תוכנית הטיול.

הפרחים של גוש עציון

בית הספר נמצא עדיין בשלב של צבירת ידיעות וגיבוש תכניות הדרכה. החברה' מתלבטים עדיין במציאת הדרך הנכונה: "אין לנו ספק שאנו רק בראשית הדרך"- אומר יהושע. "יהיה עלינו להוסיף, לשנות ולשפר בעקבות ניסיון ההדרכה, ולא לחדול מלחפש מקורות נוספים להתקדמות ולהרחבה. כן נוסיף פרקים שיעסקו בחיים בשבי, בפרשת ליק

עץ_20190117123428.457.jpg

וט העצמות, בתכניות ההתיישבות החדשה ועוד. לשם כך נמשיך לעבוד בשיתוף ובתיאום עם כל גורם הקשור לנושא, ובראש ובראשונה עם אגודת בני גוש עציון ושרידיו".

הבנים האלה שבאו להתיישב בנחלת אבותם העזובה ולהקים מצבה חיה לבית שנהרס, הם שמעוררים הערצה אצל יהושע. אך האופי החזק הזה שהובילם למקום, והכוח שעמד להם בהעפלה ועזר להם להתגבר על כל המכשולים, בודאי ניתן להם כירושה מאבותיהם.

ויהושע כמו שר: "האבות נהרגו פה על קידוש השם ובדמם הרוו את האדמה. מדם זה נבטו הפרחים הנפלאים של בני גוש-עציון. פרחים שלא נסגרים בקור העז, שלא נובלים בחמסין הרים ואף לא מתייבשים מחוסר מים. כי בשעות הקור מחמם אותם אור החזון והתקווה, ובשעות החום מנשבת בהם רוח המסורת, רוח האבות, ואת הכוח הם