חיפוש צימר
עגלת קניות
שם
עלות
כמות
מחק
לתשלום/להרשמה

דוגמאות לסיורי מפקדים

"בהגנה על הבית" – בעקבות הקמת הישובים הראשונים בגוש עציון משנת 1927 – מסלול הליכה בין המנזר הרוסי לכפר עציון. עיסוק בקרב האחרון בד' אייר תש"ח ערב הכרזת המדינה

הבנת קו ההגנה שבנו מפקדי ההגנה סביב ירושלים מה הן מטרות גושי ההתיישבות שהחלו לייסד כבר בשנות השלושים סביב ירושלים. 

 

בעקבות הקרב שהציל את ירושלים -  נסייר בעמק ברכה בין חטמ"ר עציון לקיבוץ כפר עציון, נתחיל את סיורנו מגבעת המנזר הרוסי. משלט אשר חולש על כביש מספר 60, במשלט זה הגנו לוחמי החי"ש והפלמ"ח על הדרך לירושלים. בפסח שני תש"ח 29.4.48 יצאו בפעם השנייה, לוחמי הפלמ"ח לכיבוש מנזר סן סימון ושכונת קטמון. במטרה להסיר את האיום על המרחב הדרומי של ירושלים. לוחמי הפלמ"ח הצליחו להניס את לוחמיו של אברהים אבו דאיה בעזרת חסימת התגבור הערבי, אשר הגיע מאזור גוש עציון. לוחמי המנזר הרוסי, הם אשר חסמו את הגישה לירושלים ובכך הצילו את הקרב סן סימון ואת המרחב הדרומי של העיר. נשמע על לחימה ללא אמצעים, כאשר התחמושת, התרופות והאוכל אוזלים. על הבית שהפך לשדה קרב ועל ההגנה בכל מחיר על ירושלים הבירה.

 

בין מלחמת העצמאות למלחמת ששת הימים - גוש עציון כמיקרוקוסמוס של הסיפור הציוני. במשך 19 שנה הורחקו בני גוש עציון מביתם אשר בהר לאחר הכיבוש הירדני ערב הכרזת המדינה בד' אייר תש"ח. רובם המכריע של חברי כפר עציון נהרגו בקרבות. היתומים והאלמנות של תושבי גוש עציון במשך 19 כספו לחזור לביתם. מיד עם תם מלחמת ששת הימים עם השיבה לאזור ההר, החלו יתומי גוש עציון להקים מחדש את קיבוץ כפר עציון. נשמע  את סיפור גוש עציון כמקרה בוחן בחברה היהודית ישראלית אשר כספה במשך אלפי שנות הגלות לשוב הביתה. נשוחח על משמעות הזיכרון והכיסופים.

 

דוד בן גוריון, דני מס, מוש זילברשמידט וצבי בן יוסף על הנהגה ופיקוד תחת -אש בגוש עציון

כשכולם רקדו ברחובות ב"יום השמח בתולדות הציונות" ב 1947 ראה בן גוריון את – המלחמה המתרגשת. כשירושלים הייתה בסכנה הוא פעל כנגד ההיגיון הפשוט ויצא - למבצע נחשון. כשהיו אלף סיבות למה לוותר חתר דני מס קדימה בראש מחלקת - הל"ה. כשהמצב בגוש עציון היה כלאחר ייאוש דחף מוש זילברשמידט את לוחמיו קדימה. כשהטוראים נסוגו נשאר המלחין והמשורר שהתנדב אל הקרב, צבי בן יוסף - להגן עליהם ושילם על כך בחייו. על מפקדים בשדה הקרב ועל הערכים שהובילו את לוחמי גוש עציון עד נפלתו.

 

גוש עציון על שורשיות, ועל אחדות - בסיור זה נדגיש את הקשר בין הרי גוש עציון בשרשרת הדורות העברית מאברהם אבינו ודוד המלך ועד מתיישבי גוש עציון בטרם הקמת המדינה. נעמוד על ייחודיותו של גוש עציון מבחינת המגוון האנושי אז והיום: על האשכנזים ממאה שערים שהקימו את מגדל עדר בשנת 1927 יחד עם תימנים מתל אביב, על קיבוץ השומר הצעיר

לצד קיבוצי בני עקיבא בטרם הקמת המדינה ועל ההיישבות המגוונת בגוש היום - דתיים לצד חילונים.

 

נוטרים ושומרים בגוש עציון – כבר בשנת 1943 הקימו בגוש עציון תחנת נוטרים שהיוו את ראשיתה של משטרת ישראל . חלק מתפקידם של הנוטרים היה לאבטח את הדרכים ואת הצמתים המרכזיות ועל כן היוו כח חשוב בשיירות כמו שיירה העשרה ועוד. נסייר בגוש עציון בעקבות הנוטרים והשומרים.

 

סיור רכוב בגוש עציון - סיור ברחבי מערב גוש עציון אל מול הנופים המרהיבים הנשקפים ממרומי ההר. בסיור נבקר במעיינות פועמים, תגליות ארכיאולוגיות מפתיעות,פנינות נוף ומורשת. נסייר במסלול הבא: כפר עציון אוכף המוכתר-בית עין-עין חובילה-משואות יצחק הישנה-חורבת ג'ומג'ום-עין סג'מה-עין אבו כל'ב-דרך האבות-נחל הפירים.

יש לנו בכפר עציון גם:

טיולים מאורגנים למבוגרים ולציבור הרחב צימרים הרשמה לקורסים אירועים
צטרפו לרשימת דיוור
הזן את האימייל שלך ולחץ על שלח כדי להתחיל בתהליך שחזור הסיסמה
WhatsApp