חיפוש צימר
עגלת קניות
שם
עלות
כמות
מחק
לתשלום/להרשמה

דוגמאות לסיורי מורשת ישראל

אמות מים, כרמים ומעיין בנחל הפירים- תצפית מגבעת הדגן אל עבר ברכות שלמה, הליכה בנוף החקלאי המרהיב של הר חברון, לאורכה של אמת הביאר, ביקור בעין המערה – מעיין קסום על אם הדרך! במסלול נשמע על בניית אמות המים לירושלים, אשר מקורה בימי מלכות בית חשמונאי, על שיפוץ האמה ושכלולה ע"י הורדוס- המלך הבנאי, ועל השימוש באמה עד ימינו!! אפשרות כניסה לאמת הביאר.

 

אל מבצר ההרודיון-  העפלה אל הר ההרודיון המבוצר, אשר נבנה על ידי המלך הורדוס. הסיור יכלול הדרכה באתר  ותצפיות מרהיבות לעבר  מדבר יהודה. נשמע על התקופות השונות בהן התבצרו אנשים בהר: הורדוס, הסיקריים במרד הגדול ולוחמי מרד בר-כוכבא.  נסיים בקברו של המלך הורדוס .

 

ביקור בעתיקות העיר סוסיא –ביקור באתר ארכיאולוגי חשוב מאד כמותו על ספר מדבר יהודה. נבקר בבית הכנסת, בפסיפסים ובמקוואות המספרים על חיי היום יום של היהודים בא"י בתקופת התלמוד.

 

אל המעיין הפועם בהר – טיול בין מעיינות פועמים ותגליות ארכיאולוגיות חדשות ומפתיעות מחורבת הילאל בבת עין, אל עין חובלה ומשואות יצחק הישנה, משם נרד לעין סג'מה ועין דובק ונסיים בכיכר כפר עציון. בטיול נוכל לשמוע על ההתיישבות היהודית בהר- חברון לאורך ההיסטוריה, ועל נפילת הגוש ותקומתו, לספוג מן הנופים החקלאיים, ולהשתכשך במעיינות פועמים.

 

ממצפה משואה לתל גודד - מסלול הליכה ממצפה משואה, דרך רמת אבישור, בעקבות מרד בר כוכבא בשפלה , ביקור בחורבת צורה, ירידה מתל גודד למערות, זחילה במערות מימי בר כוכבא.

 

לסיורים בנושא מורשת קרב

מלחמת השחרור:

גוש עציון במלחמתו – סיור בעקבות מלחמת העצמאות בגוש עציון. מדוע התעקשו חברי קבוצת אברהם לעלות לקרקע דווקא בין חברון לירושלים. מה היתה החשיבות של תפיסת הקרקע באזור זה. נשמע על הקמת ארבעת הישובים בשנות הארבעים ולאחר מכן נספר בסיפור הקרבות של גוש עציון ועל נפילתו ערב הכרזת הקמת המדינה ב – ד' באייר תש"ח.

 

רכס השיירות -  פתיחה למלחמת העצמאות נצפה לעבר שער הגיא הוא "באב אל וואד" ,נעבור במשלטים,  ונשמע על השיירות בדרכן לירושלים הנצורה. נבין מה היא שיטת ההגנה שהנהיגו בהגנה ובפלמ"ח בחלקה הראשון של מלחמת העצמאות, מה הם משורייני הסנדוויץ'' ומהי החשיבות הגדולה כל כך של ירושלים. נרד בדרך הגיפים שעקפה את שער הגיא.

 

קסטל – בהר הקסטל נשמע על סיפור הקרבות, נכיר את המתח בין לוחמי הפלמ"ח לחי"ש. נכיר את מהלכיו של מבצע נחשון לאחר אסון שלוש השיירות וכיצד השתנתה הלחימה מהגנה להתקפה. לאחר מכן נכיר את סיפור הקרב דיר יאסין המפורסם, האם התרחש טווח או לא ע"י לוחמי האצ"ל והחי"ש. כיצד קרב זה שינה את מהלכי המלחמה ואת רעיון תפיסת המציאות הן אצל הערבים והן אצל היהודים.

 

בית עלמין של קרית ענבים – סיור בבית הקברות החטיבתי היחידי בארץ. דרך המצבות והשמות נשמע על סיפורי הקרבות שהכריעו את גורלה של ירושלים במלחמת העצמאות. נשמע על המפקדים והפקודים לוחמי הפלמ"ח שהיוו את מגש הכסף.

 

דרך בורמה – הליכה בנתיב התנועה שנפרץ במלחמת העצמאות, בעקבות הדרך לירושלים הנצורה בתש"ח. נתחיל את סיורנו בתל לטרון, נבין את המושג "פקק לטרון" משם נמשיך בעקבות המבצעים ששינו את פני המערכה על ירושלים במלחמת העצמאות. נשמע את סיפורם של חיילי החג"ל, נעבור בסרפנטינות ונסיים בישוב מסילת ציון.

 

שמורת המסרק – טיול בשמורת טבע מיוחדת במידה. נבקר קבוצת אורנים עתיקה. בסבך של חורש ים תיכוני. נשמע מי קבור בקבר שיח מכובד בראשו של ההר. ובתצפית נספר את סיפור כיבוש הכפר "בית מחסיר" ואת סיפורו של אורי בן ארי ובסוף נגלה מדוע קראו לוחמי הפלמ"ח למקום בשם המוזר "המסרק"

 

בעקבות הקרב שהציל את ירושלים -  נסייר בעמק ברכה בין חטמ"ר עציון לקיבוץ כפר עציון, נתחיל את סיורנו מגבעת המנזר הרוסי. משלט אשר חולש על כביש מספר 60, במשלט זה הגנו לוחמי החי"ש והפלמ"ח על הדרך לירושלים. בפסח שני תש"ח 29.4.48 יצאו בפעם השנייה, לוחמי הפלמ"ח לכיבוש מנזר סן סימון ושכונת קטמון. במטרה להסיר את האיום על המרחב הדרומי של ירושלים. לוחמי הפלמ"ח הצליחו להניס את לוחמיו של אברהים אבו דאיה בעזרת חסימת התגבור הערבי, אשר הגיע מאזור גוש עציון. לוחמי המנזר הרוסי, הם אשר חסמו את הגישה לירושלים ובכך הצילו את הקרב סן סימון ואת המרחב הדרומי של העיר. נשמע על לחימה ללא אמצעים, כאשר התחמושת, התרופות והאוכל אוזלים. על הבית שהפך לשדה קרב ועל ההגנה בכל מחיר על ירושלים הבירה

 

אחת ירושלים - סיור לאורך הקו העירוני  שהפך את ירושלים ל"עיר ובלבה חומה", נתחיל בתצפית מרהיבה מארמון הנציב אל עבר העיר העתיקה והמתחדשת, ומשם נמשיך דרך שכונת אבו-תור. נספר את סיפורי העיר המחולקת והמשוחררת.

 

מצור בתוך מצור, ירושלים העתיקה במלחמת העצמאות - סיור בעקבות לוחמי חזית ירושלים במלחמת העצמאות, משכונת ימין משה דרך הר ציון אל הרובע היהודי.

 

מצדה בירושלים – בעקבות קרב סן סימון בקטמון. על הקרב שהציל את דרומה של ירושלים באפריל 1948 נסייר בגבעת קטמון בעקבות הקרב הבלתי נשכח של חטיבת הראל. נשמע על ההחלטה הכמעט בלתי אפשרית של המ"פ האם להשאיר פצועים בשטח על מנת להציל את הנותרים ועל עמידה איתנה מול אויב כשהרוח כבר כמעט ונשברת. נעסוק בהבנה כללית ורחבה של הקרבות במלחמת העצמאות במרחב גוש עציון וירושלים נדגיש את חשיבות גוש עציון כמגן הדרומי של העיר

 

 

שנות החמישים:

פעולת ארהווה - בעקבות  פעולת התגמול בהן השתתף מאיר הר ציון  בשנות החמישים ושבהן הפגין את מנהיגותו אישיותו ויכולותיו. נקשר בין חבל אדומיה אליו פלשו האדומים, לאחר חורבן בית המקדש הראשון והחזרת השטח לידי המדינה החשמואית על ידי יוחנן הורקנוס. מה בין הימים ההם לזמן הזה.

טיול בנחל המעיינות בעקבות פעולות התגמול – בטיול נעסוק בחיי התושבים בישובי הספר בשנות ה50 וה60 נספר על מבצע לולב ובסיפורי הלוחמים שלקחו בו חלק, ובמצב ששרר באזור התפר בתקופת הביניים שבין תש"ח לתשכ"ז

 

תצפית מנבי סמואל – תצפית מהר שמואל הנביא. נביט על האזור ונבין מה הם ערי הגבעונים איתם כרת יהושע ברית עם כניסתו לארץ. נספר על דמותו של שמואל הנביא שם קבור עפ"י המסורת ואיזה ישוב מזהים חוקרי המקרה את ההר.

 

יש אנשים שלומדים היסטוריה ויש אנשים שעושים היסטוריה" בעקבות יחידת ה 101 - נצא במסע בעקבות יחידת המאה ואחת בפקודו של אריאל שרון יחידה אשר שינתה את פניו של צה"ל. מנבי סמואל נכיר את חיי ישובי הספר בשנות החמישים. על הפדיון ופעולות איבה. נשקיף על פרוזדור ירושלים ויערות קק"ל אשר ממחישים באופן שלא ניתן לפספס את הקו הירוק, נסקור את הגבולות הצרים והארוכים איתם נאלץ צה"ל להתמודד מיד עם תום מלחמת השחרור. מה הוביל להסתננויות ומדוע היה כל כך קשה לעצור אותם. משם נמשיך אל הסטף, נשמע על הקמת היחידה המיוחדת הראשונה בצה"ל ועל ההווי המיוחד שהכתיב את מהלכיה של היחידה. נספר על דמויותיהם של משה הר ציון, אריק שרון דוד בן עוזיאל (טרזן).

 

מבצע לולב -  נעסוק במבצעים שהתנהלו אחרי פרוק היחידה והשתלבותה בחטיבת הצנחנים.  נתצפת אל הכפר חוסאן ומיקום המשטרה הירדנית אשר פוצצה במבצע צבאי מורכב. נסקור את תפיסת הביטחון של מדינת ישראל בשנות החמישים. סיפור הלחימה במוצב אום אל – קלעה. מה הייחוד של מבצע לולב לעומת המבצעים לפניו. ונסיים באנדרטת לולב בישוב מבוא ביתר.

 

שנות השישים:

"זה היה יעד מבוצר בצורה בלתי רגילה" - סיור בגבעת התחמושת בעקבות חטיבה 55 של הצנחנים. אל הקרב המיתולוגי בו נהרגו 24 לוחמים במטרה לבקע את הבסיס הירדני על הקו העירוני. בעקבות שירו של יהורם טהרלב ולוחמי התעלות שרק רצו לחזור הביתה בשלום.

בין מלחמת העצמאות למלחמת ששת הימים - גוש עציון כמיקרוקוסמוס של הסיפור הציוני. במשך 19 שנה הורחקו בני גוש עציון מביתם אשר בהר לאחר הכיבוש הירדני ערב הכרזת המדינה בד' אייר תש"ח. רובם המכריע של חברי כפר עציון נהרגו בקרבות. היתומים והאלמנות של תושבי גוש עציון במשך 19 כספו לחזור לביתם. מיד עם תם מלחמת ששת הימים עם השיבה לאזור ההר, החלו יתומי גוש עציון להקים מחדש את קיבוץ כפר עציון. נשמע  את סיפור גוש עציון כמקרה בוחן בחברה היהודית ישראלית אשר כספה במשך אלפי שנות הגלות לשוב הביתה. נשוחח על משמעות הזיכרון והכיסופים.

יש לנו בכפר עציון גם:

טיולים מאורגנים למבוגרים ולציבור הרחב צימרים הרשמה לקורסים אירועים
צטרפו לרשימת דיוור
הזן את האימייל שלך ולחץ על שלח כדי להתחיל בתהליך שחזור הסיסמה
WhatsApp