גודל טקסט:
שינוי צבעי האתר:
מקשי קיצור
S - עבור לתוכן העמוד
1 - עמוד הבית
4 - חיפוש
הצהרת נגישות
חיפוש צימר
עגלת קניות
שם
עלות
כמות
מחק
לתשלום

אלון שבות - ישיבה שהקימה יישוב

ישיבת הר עציון הייתה אחד המפעלים הראשונים של קיבוץ כפר עציון עם עלייתו לקרקע ב-1967, תשכ"ז. עוד בימים הראשונים של כפר עציון חלמו המתיישבים על שילוב של ישיבה וקיבוץ. חנן פורת, מראשי ההתיישבות החדשה, הצליח למצוא גרעין של בחורים מישיבת נתיב מאיר וישיבת מרכז הרב שראו בשילוב של לימוד תורה והקמת יישוב בלב גוש עציון אידיאל.

 ישיבת הר עציון הייתה אחד המפעלים הראשונים של קיבוץ כפר עציון עם עלייתו לקרקע ב-1967, תשכ"ז. עוד בימים הראשונים של כפר עציון חלמו המתיישבים על שילוב של ישיבה וקיבוץ. חנן פורת, מראשי ההתיישבות החדשה, הצליח למצוא גרעין של בחורים מישיבת נתיב מאיר וישיבת מרכז הרב שראו בשילוב של לימוד תורה והקמת יישוב בלב גוש עציון אידיאל. הגרעין התחיל לחפש ראש ישיבה ומצאו את הרב יהודה עמיטל, הרב הסכים להיות ראש הישיבה עם שני תנאים: האחד שהרב אהרון ליכטנשטיין יכהן יחד אתו כראש הישיבה והתנאי השני היה שבמהלך שנתה הראשונה של הישיבה יחפשו רב שיכהן בתור ראש הישיבה לצמיתות.

עיקר העיקרים של הישיבה היא לימוד תורה, הסולל את הדרך המרכזית בעבודת ה'. לימוד הגמרא בעיון, בהעמקה ובהתמדה, מהווה את מרכז הכובד של הלימוד בישיבה.

הישיבה הינה ישיבת הסדר. דרך ההסדר אשר הרב עמיטל היה מראשוני הוגיה וממעצבי דרכה, מייצגת אידיאל ומציבה אתגר. במהלך חמש שנות הלימוד במסגרת זו, משלבים התלמידים לפחות 15 חודשי שירות פעיל בצה"ל, בדרך כלל ביחידות קרביות של חי"ר או שריון, עם אפשרות למסלולי פיקוד וקצונה. במהלך שירותם הצבאי, שומרת הישיבה על קשר חם עם התלמידים.

ישיבת הר עציון היתה מישיבות ההסדר הראשונות, ובשנות קיומה הוכיחה כי בדרך המשלבת שירות צבאי עם לימודים ישיבתיים ניתן להגיע לעוצמה תורנית, תוך כדי מילוי חובה לאומית, מעורבות והשפעה בחברה ובעם. ליד הישיבה הוקמה מכללת יעקב הרצוג המכשירה את תלמידיה לעסוק בחינוך.

הישיבה התקיימה בתוך קיבוץ כפר עציון במשך כמעט שלוש שנים עד שהתחילו בבניית משכן הקבע שלהם באזור ה"גבעה הצהובה". בשנים הראשונות הקרבה בין הישיבה לבית ספר שדה הולידה שיתוף פעולה ייחודי. חלק מתלמידי הישיבה שימשו כמדריכים בבית ספר שדה והביאו איתם לשטח רקע תורני נרחב אשר השפיעה על עולם התוכן בהדרכה. השילוב של מקורות ישראל בשדה במהלך הסיור בשטח העשיר את ההדרכה והראה כי המציאות החקלאית כיום בשטח ההר פועלת כפי שעבדו אבותינו לפני כאלפיים שנה בזמן כתיבת המשנה והתלמוד. מאידך גם עולם הישיבה הרוויח הבנה מעמיקה של המציאות הקדומה והבנה מחודשת של מקורות ישראל בשדה. בין המדריכים-תלמידים בשנים הראשונות נמנו: חנן פורת ז"ל, הרב יו